شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۲
کد خبر: ۱۴۰۶۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار کرد

نوجوان خبرنگار، الزامی برای جامعه‌ی رسانه‌ای کشور

نهمین نشست حلقه بچه‌های ایران آینده با موضوع تولید خبرهای امیدوارانه از کشورمان با حضور رضا بسطامی تسهیلگر و نویسنده و با حضور نوجوانان علاقمند روز یکشنبه بیست و یکم مردادماه در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار شد.

نوجوان خبرنگار، الزامی برای جامعه ی رسانه ای کشوربه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نهمین نشست حلقه بچه‌های ایران آینده با موضوع تولید خبرهای امیدوارانه از کشورمان با حضور رضا بسطامی تسهیلگر و نویسنده و با حضور نوجوانان علاقمند روز یکشنبه بیست و یکم مردادماه در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار شد.

رضا بسطامی نویسنده و کارشناس برنامه درخصوص انگیزه نوجوانان برای خبرنگار شدن گفت: یک نوجوان چه انگیزه ای برای کار خبرنگاری دارد؟ در حالیکه که اقتضای سن او استقلال طلبی، ابراز وجود و هویت است ظاهرا حس خبرنگاری بایستی به او احساس بزرگ شدن و متمایز بودن بدهد پس لازم است از بزرگترها و قهرمانانش الگو بگیرد.

بسطامی گفت: نوجوانان در این سن نسبت به همه اخبار و اطلاعات واکنش نشان می دهند و به همه موضوعات حساسند. شاخک های حساس و پرقدرت آنها به هر سمت که می چرخد به دریافت سیلی از اگاهی و دانایی متوجه می شود که می تواند از نقطه نظر تولید خبر و ارسال اطلاعات ارزشمند باشد. هر چند این موضوع می تواند تهدید جدی هم محسوب شود. زیرا نوجوان با سن و تجربه کم قوه تشخیص خوب یا بد ضعیفی دارند و این سیل اطلاعات گاها می تواند مخرب و ویرانگر باشد.

وی ادامه داد: دسترسی آسان به اطلاعات روز از یک نظر نقطه قوت و از طرف دیگر تهدید محسوب می شد چراکه فقدان سواد رسانه ای لازم و قدرت تشخیص اطلاعات درست از نادرست در سرنوشت آنان بسیار تعیین کننده است.

بسطامی به ضرورت یادگیری سواد رسانه ای برای نوجوانان اشاره کرد و گفت: هر چه سواد رسانه‌ای نوجوانان و مهارت‌های رسانه‌ای و تسلط به ابزار رسانه بیشتر باشد آن جامعه سالم‌تر است. نوجوان؛ مستقل از حوزه و عرصه حیات اجتماعی نیست و نیاز دارد تا الزامات حضور در فضای رسانه ای و خبری را بلد باشد.

کارشناس برنامه استعداد و علاقه را یکی از شروط اساسی برای کار در حوزه رسانه دانست و گفت نمی توان انتظار داشت همه دانش آموزان روزنامه نگار باشند اما می توان نوجوانان با انگیزه ای را آماده ساخت و پرورش داد که به فضای خبر علاقه مند بوده و در آینده خبرنگارانی توانمند و جسور شوند.

بسطامی به خصوصیات رفتاری یک خبرنگار اشاره کرد و گفت: خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است. او باید با استفاده از ویژگی‌های خدادادی و نیز خصوصیاتی که در دوره‌های آموزشی دیده، به کشف حقیقت‌ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند. این روزها نوجوانان تسلط و اشراف کامل به محتوای بسترهای آنلاین دارند، محتوایی که هیچگاه نمی‌توان آن را کنترل کرد و گاهاً مخرب است. شاید بهترین راه برای کنترل این محتوا و اطلاعات سپردن آن به دست خود نوجوانان باشند.

بسطامی درپایان گفت: نوجوان در این فضا، خوب می‌بیند، خوب کپی می‌کند، خوب درک می‌کند و به‌خوبی آنالیز می‌کند اما آنالیز او کودکانه است و برای ما قابل فهم نیست. کودکی که در فضای رسانه‌ای، انبوهی از شخصیت‌ها، کاراکترهای انیمیشنی و انبوهی از رفتارهای اطرافیان و جامعه پیرامون را می‌بیند که از اتفاق متأثر از رسانه هستند. به همین جهت نیاز است که در حوزه ارتقای سطح سواد رسانه برای نوجوانان، فکر جدی شود و اهمیت بیشتری نسبت به گذشته به این حوزه داده شود.

فرهنگسرای عطار نیشابوری در میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی، خیابان محمد امیرقلی واقع شده و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۵۵٧١۶٧٧۶ تماس بگیرند.

نظر شما